I en tid der det aller meste bare blir dyrere og dyrere, kan det for mange bedrifter og privatpersoner være vanskelig å finne penger i budsjettet – eller å se verdien av tjenester som går på siden av alle de faste kostandene.
Design eller tilsvarende «unødvendige» tjenester blir ofte nedprioritert. Det er det selvsagt ikke noe stort problem å skjønne, og som vi vet er jo inntekter som oksygen inn i et selskap, og uten dette går det jo bare en vei. Men hvorfor skal din bedrift i det hele tatt tenke på å bruke en god del av budsjettet på design og grafiske tjenester? Er det virkelig verdt det?
Er det ikke mye enklere å kjøpe en tjeneste fra en nettside som tilbyr slikt til noen få hundrelapper? Eller kanskje få designet en logo fra en person i utlandet som ikke kjenner din bedrift, har noe interesse for ditt selskap eller hvorfor dere driver med det dere gjør? Kanskje er du så heldig at du kun trenger å betale noen hundrelapper for hele «design-jobben», eller får den gratis? Dette er sikkert vel og bra for noen. Men hvorfor skal du eller din bedrift, etter å ha brukt uker, måneder og kanskje år på å bygge opp selskapet, for å kanskje finne ut at de du trodde skulle bli dine kunder, faktisk ikke ble det likevel? Kanskje gikk de til en av konkurrentene fordi det selskapet ble oppfattet som mer pålitelig og profesjonelt, eller kanskje dette var en bedrift de hadde kjennskap til de fra før av?
Dette handler altså ikke bare om det produktet eller tjenesten du eller din bedrift leverer, men altså om helheten.
Design creates culture.
Culture shapes values.
Values determine the future.
Robert L. Peters
Hvorfor er dette så viktig?
Design har en enorm påvirkning på oss mennesker både bevisst og ubevisst. Men det som er sikkert er at uten design hadde mye av vår sivilisasjon så og si kollapset. Design finnes rundt oss hele tiden og i ulike farger, former og fasonger hjelper det oss i å løse utfordringer i hverdagen. Et godt design skal løse et problem, og gjøre ting lettere, ikke det motsatte. Mobil-telefonen eller nettbrettet du holder i hånden eller datamaskinen du bruker, var i et tidlig-stadie noe som minnet om en murstein. Datamaskinen var på størrelsen på noe som minnet om et middels hus. Så det er klart at design og funksjonalitet henger tett sammen, og tidene endrer seg. Så hvorfor snakker vi om dette? Jo, fordi et godt og gjennomarbeidet design og en tydelig grafisk profil vil hjelpe din bedrift på veldig mange områder, mens et dårlig design dessverre kan gi helt motsatt effekt.
Skap en tydelig identitet
Identitet handler om å vite noe om hvem man er som menneske. Identitet svarer på spørsmålet: «Hvem er jeg»? Ordet identitet stammer fra det latinske ordet «item», som betyr «den samme».
Om vi overfører dette til det å drive en bedrift, er det mange fellestrekk her. Det å finne ut hvilken bedrift du ønsker å drive, defineres jo av mange faktorer. Blant annet hvordan den oppfattes visuelt og om den klarer å skille seg ut i mengden. På samme måte som kleskode eller personlig image er en viktig faktor i hvordan du oppfattes som menneske.
Den visuelle identiteten til din bedrift, på en måte ansiktet utad. Og virkeligheten er brutal. Du har vanligvis få minutter til å overbevise en kunde, hvis ikke går de rett til konkurrenten i stedet. Din bedrift er en merkevare og med dette følger det et veldig stort ansvar. Om den logoen til noen få hundrelapper ikke klarer å overbevise kunden om at dette er et seriøst selskap, eller om nettsiden bruker lang tid på å laste, er vanskelig å navigere i eller dårlig designet, er løpet kjørt, lenge før det har kommet i gang.
Som med alt annet i livet er førsteinntrykket viktig. Du blir vurdert opp og ned og dømt i løpet av få sekunder, når du møter nye mennesker. På samme måte gjør kundene seg opp en mening om ditt selskap like raskt, kanskje raskere. Driver du for eksempel nettbutikk er det ikke mange sekundene det er snakk om før de klikker seg videre, om de ikke finner det de er ute etter hos deg.
Everything is designed.
Few things are designed well.
Brian Reed
Bli best i klassen
Logo, farger, fonter og grafiske elementer er noe som skal spille sammen på lag, og ikke mot hverandre. En visuell identitet er noe som skal løfte ditt selskap, gi din merkevare høyere troverdighet og bli oppfattet på en positiv måte. Her spiller produkter, tjenester, folkene som jobber der sammen på lag. Logoen er i denne prosessen også veldig viktig. Den danner svært mye av grunnlaget for hele den visuelle identiteten, og er på mange måten selve spyd-spissen. På samme måter er fargevalg viktig, mye på grunn av fargepsykologi. Hvordan vi mennesker oppfatter farger og tolker disse, samt at kultur også er en faktor oppi dette. Typografi og riktig valg av fonter er jo et element som heller ikke burde undervurderes. Når visuell profil skal utformes er det å være konsekvent her, essensielt for resultatet. På samme måte spiller bilder av høy kvalitet samt grafiske elementer, en nøkkelrolle i det å gi din bedrift det den fortjener.
Har du eller din bedrift også lyst til å bli best i klassen? Visunor Design har spisskompetanse på å hjelpe bedrifter med å nå disse målene. Gjennom strategi, innsikt og mange års erfaring kan vi tilby utvikling av profesjonelle logoer og grafiske profiler som får frem det beste potensialet i din bedrift, til overkommelige priser. Visunor Design kan også bistå med utvikling av nettsider, hjelp med å få din bedrift mer synlig på nett (SEO), samt bistand med markedsføring og annonse-produksjon, for å nevne noe. Ta kontakt i dag.